Wednesday, April 15, 2009

Sastera Sejarah







Antara corak kesusasteraan Melayu Lama yang mempunyai sifat-sifat tempatan dari segi kandungannya ialah karya kesusasteraan sejarah. Karya-karya yang disebut ini selalunya digolongkan sebagai Sastera Sejarah oleh para sarjana sastera Melayu. Secara umumnya, hasil karya sastera ini akan mengandungi kisah-kisah kegemilangan negara-negara Melayu.
Para sarjana berpendapat bahawa sastera sejarah tidak dapat digunakan sebagai sumber sejarah yang lengkap kerana terdapat perbezaan antara sastera sejarah dengan penulisan sejarah yang sebenar. Oleh sebab, kandungan dalam karya sastera sejarah campur aduk fakta dengan khayalan serta peristiwa benar-benar berlaku ia belum tentu merupakan suatu kebenaran. Sastera sejarah dihasilkan dengan berdasarkan fantasi penulis atau atas perintah seseorang, tetapi sejarah ditulis berdasarkan fakta. Sastera sejarah bermula dengan kepercayaan tentang adanya sesuatu, sedangkan sejarah bermula dengan pembuktian adanya sesuatu. Oleh ini, hubungan yang erat dapat dilihat antara sastera sejarah dengan lagenda. Kadangkala, sastera sejarah dengan lagenda tidak dapat dipisahkan.
Karya-karya tersebut dikatakan sebagai sastera sejarah kerana mengandungi unsur-unsur sejarah tetapi ditulis dalam bentuk sastera dan ini adalah sifat mutlak di dalam hasil sastera sejarah.

Pendapatan-pendapatan Para Sarajana tentang Sastera Sejarah.
Menurut Prof. Mohd. Taib Osman, karya sastera sejarah hanya dapat digunakan sebagai “memberi gambaran peradaban masyarakat, konsep beraja dan corak pemikiran pada zaman itu.” Kini tidak dapat menggunakannya menurut pengertian sejarah di dalam konsep moden sekarang yang dianggap sebagai “ suatu sains yang menginterprestasikan masa lampau dengan berdasarkan kenyataan atau fakta yang secara terasing dan dikaji dengan tujuan untuk memberi fakta yang benar bagi pengetahuan manusia.”
Zuber Usman di dalam karyanya Kesusasteraan Lama Indonesia telah nyatakan sastera sejarah sebagai “perpustakaan yang bersifat kebangsaan.” Karya ini dilihat sebagai pelaku dan latar belakang ceritanya bersifat tempatan
.
Pendapatan-pendapatan para sarjana barat
Menurut R.A.Kern sastera sejarah mengandungi unsur-unsur sejarah, secara kesamping kerana ia dipenuhi dengan berbagai-bagai cerita khayalan.
J.C.Bottoms yang menganjurkan penyelidikan sastera sejarah sebagai sumber sejarah masih berpendirian bahawa sastera sejarah Melayu tidak lebih dari hiburan bagi orang-orang Melayu. Ketepatan, kesempurnaan dan penyusunan yang teratur bukanlah prinsip yang penting apa yang dipentingkan adalah dongeng, fantasi dan campuran daripada leteran di istana dan pelabuhan.
Para sarjana ini menganggap karya sastera sejarah sedemikian rupa, kerana mereka menggunakan ukuran pensejarahan moden barat iaitu harus bersifat saintifik, humanistik, rasional dan self-revealatory. Dalam hal ini, para sarjana ini gagal memahami bahawa mitos dan lagenda yang digunakan oleh pengarang karya pensejarahan Melayu mempunyai fungsi yang tertentu dan fungsi-fungsi itu berkaitan dengan kebudayaan Melayu.
Objektif pengkaji mengkaji sastera sejarah adalah untuk mengenalkan sastera sejarah kepada khalayak kerana ramai yang masih tidak mahir tentangnya. Pengkaji juga mahu memberi maklumat yang berfaedah tentang sastera sejarah ini. Penyelidikan terhadap sastera sejarah untuk membantu seseorang itu menghasilkan karya sastera sejarah yang berkualiti. Pengkajian ini juga dibuat untuk menyedarkan kepentingan menggunakan sastera sejarah dalam sesebuah karya. Selain itu, kajian ini akan memaparkan juga keunikan sastera sejarah dalam sebuah karya.

No comments:

Post a Comment